Informacja dla opiekuna usamodzielnienia

Liczba odwiedzających: 23

Informacja dla opiekuna usamodzielnienia

 

Na podstawie art. 77 ust. 3 pkt 6, art. 145 ust. 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 177) osoba usamodzielniana co najmniej rok przed osiągnięciem przez nią pełnoletności wskazuje osobę, która podejmuje się pełnienia funkcji opiekuna usamodzielnienia oraz przedstawia pisemną zgodę tej osoby.

1.      Opiekun usamodzielnienia wskazany jest przez osobę usamodzielniana i zaakceptowany przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie właściwego do ponoszenia wydatków na finansowanie pomocy na kontynuowanie nauki i usamodzielnienie, pod warunkiem, że opiekun ten daje rękojmię należytego wykonywania powierzonych mu zadań.

Opiekun usamodzielnienia spełnia następujące kryteria:

·         posiada zdolności poznawcze, pozwalające na zrozumienie sytuacji wychowanka oraz wsparcie wychowanka rodzinnej pieczy zastępczej w realizacji założeń Indywidualnego programu usamodzielnienia

·         jest dobrym wzorem samodzielności dla wychowanka

·         jest konsekwentny w działaniu i otwarty na współpracę z organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej

·         jest osobą, której wychowanek ufa, jest wobec niej szczery

 

 

2.      Do zadań opiekuna usamodzielnienia należy :

 

·         zaznajomienie się z dokumentacją i drogą życiową wychowanka rodziny zastępczej

·         opracowanie wspólnie z wychowankiem rodzinnej pieczy zastępczej co najmniej na miesiąc przed osiągnięciem przez osobę usamodzielniana pełnoletności Indywidualnego programu usamodzielnienia

·         dokonywanie wspólnie z osobą usamodzielnianą zmian w Indywidualnym programie usamodzielnienia w przypadku zmiany sytuacji życiowej

·         wspieranie wychowanka rodzinnej pieczy zastępczej w realizacji założeń indywidualnego programu usamodzielnienia

·         kontynuowanie pracy wychowawczej z  wychowankiem rodzinnej pieczy zastępczej

·         udzielanie pomocy i wsparcia w załatwianiu spraw bieżących

·         udzielanie pomocy i wskazywanie sposobów załatwiania spraw w urzędach i instytucjach

·         monitorowanie postępów w nauce, utrzymywanie kontaktu ze szkoła

·         współpraca ze środowiskiem lokalnym , rodziną , szkołą oraz gminą

·         nawiązanie kontaktu i stałej współpracy z rodziną zastępczą, rodziną osoby usamodzielnianej, szkołą, pracownikiem socjalnym ośrodka pomocy społecznej właściwym dla miejsca zamieszkania wychowanka rodzinnej pieczy zastępczej, poradnictwem specjalnym, wydziałem do spraw mieszkaniowych, urzędem pracy, koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej

·         współpraca z pracownikiem socjalnym/koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej na rzecz dobra wychowanka rodzinnej pieczy zastępczej

·         wspieranie wychowanka rodzinnej pieczy zastępczej w realizacji założeń Indywidualnego programu usamodzielnienia

·         mobilizowanie wychowanka rodzinnej pieczy zastępczej do przedkładania na początku każdego semestru zaświadczenia ze szkoły potwierdzającego kontynuowanie nauki na kolejnym etapie kształcenia

·         informowanie pracownika socjalnego lub koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej  o każdej zmianie związanej z tokiem nauki, sytuacją, dochodową, majątkową  i zatrudnieniem

·         pomoc w ustaleniu uprawnień do ubezpieczenia zdrowotnego

·         opiniowanie wspólnie z osobą usamodzielnianą wniosku o pomoc pieniężną na usamodzielnienie lub kontynuowanie nauki oraz o pomoc rzeczową

·         pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych z uwzględnieniem uporządkowania spraw administracyjnych i prawnych, zatrudnienia, przysługujących świadczeń

·         dokonanie oceny końcowej procesu usamodzielnienia